Greenie 8M a súboj architektúr

Všetkých (dvoch) čitateľov pozdravujem v tento pekný dník. Až taký extra pekný síce nie je, no na dnešné zamyslenie stačí.

Ako je všeobecne známe, Greenie sa snaží byť vhodné pre ľudí v tejto oblasti. A ideál, aby bolo aj dobré. Postupne sa veľa vecí mení – uživateľské návyky, výkon hardvéru a tak podobne. A tu začína veľmi jednoduchý “konflikt” záujmov. Totiž, okrem toho, že Greenie sa používa ako operačný systém pre počítače, ktorý sa nainštaluje na pevný disk, je to zároveň aj šikovné LiveCD, alebo sa ním minimálne snaží byť. Kým pre LiveCD je ideál 32bit systém, ktorý pôjde dobre na starších počítačoch i na najnovších pekelných strojoch, pre nové počítače to prestáva postačovať. Výkon 64bit systému je na zodpovedajúcom hardvéri jednoducho vyšší. Pozorovať sa to dá pri bežnom používaní (písanie, surfovanie po internete), a pri náročnejších úlohách je tento rozdiel už naozaj značný. Čo ale s tým?

Ideál urobiť 32 a 64bit systém, no má to niekoľko problémov. Iné požiadavky na miesto pri zachovaní rovnakých problémov (aj keď tlačiť všetko na 1CD má čoraz menej zmysel, o tom v ďalšom článku), niektoré činnosti robiť 2x a celkovo mať z toho neporiadok. Navyše keď sa nájde nejaká chyba na médiu, tak by sa museli prerábať obidva. Reálnejšie by bolo vytvárať iba 32 alebo iba 64bit systém. Toto rozhodovanie je časté, a bohužiaľ nutné pri každom vydaní. Aktuálna verzia Ubuntu 10.04 a Greenie 7L na ňom vychádzajúce však všetko čiastočne mení, dĺžkou svojej podpory.

V princípe ide o to, že Greenie 7L bude podporované aj vtedy. keď Greenie 8M už podporované nebude. Po vydaní Greenie 8M sa ráta, že časť ľudí, ktorý majú radšej dlhšiu podporu, ostane pri sedmičkovej rade. Keďže je Greenie 7L podarené a funguje dobre, tak by mohlo byť po nejaký čas najnovšou 32 bit verziou. pričom by 8M a neskôr 9N už bolo 64 bitové.

Bolo by tiež dobre poznamenať na fakt, že sa stále zakladá na Ubuntu, čo má svoje výhody i nevýhody. Inými slovami, Greenie nikdy nebude pre staršie počítače tak vhodné, ako systémy na ne špeciálne vyvinuté (napríklad rôzne distribúcie primárne používajúce Fluxbox, XFCE alebo LXDE).

Proti 64bitom zas stojí fakt, že ešte veľa aplikácií nie je a tak rýchlo nebude 64 bitových. Ak teda máte 64bit jadro, 64bit program A a 32bit program B, musia sa ešte doťahovať 32bit knižnice do systému. Niekedy tiež je 32 aj 64bit verzia jedného programu, no tá 32bit je menej problémová.

Po vydaní Greenie 8M bude teda možnosť – stiahnuť najnovšie vydanie pre nové a rýchle počítače, alebo staršie sedmičkové pre pomalšie počítače. Aký je na to váš názor? Je to podľa vás múdre rozhodnutie, alebo nie?

O WordPress Elven
Čítate blog Stanislava Hofereka, určený predovšetkým projektu Greenie - československej distribúcie Linuxu. Informácie o dianí, priestor pre diskusiu a miesto, kde sa niekedy ocitne aj to, čo by sa tu ocitnúť nemalo.

10 Responses to Greenie 8M a súboj architektúr

  1. dvh píše:

    Videl som množstvo benchmarkov 32 vs. 64bit. Rozdiel je často minimálny aj to v úzko špecifických oblastiach ako napr. enkódovanie videa. Ale keď enkódujem video, aj tak to trvá napr. pol hodiny, desať minút navyše ma nezabije. Čo sa týka rýchlosti GUI, prepínania záložiek, surfovania, tam som nevidel žiaden rozdiel. Naproti tomu 64bit prináša množstvo problémov ktoré v 32bit nie sú – flash, skype, pdf, … Mám už asi 3 roky 64 bitový procesor s 1 GB ram ale používam a vždy budem 32 bitový OS. Možno ale niekto potrebuje 64bitový OS, ja nie. Inak ak budeš vydávať viac verzií, všetko bude menej otestované.

  2. greenielinux píše:

    Ďakujem za prvý komentár a zároveň sa ospravedlňujem za schvaľovanie. Už je to nastavené tak, aby boli bez problémov pridávané komentáre.

    Rozdiel medzi 32 a 64bit systémami je tým výraznejší, čím je počítač silnejší. Ak je totiž niečo 64bitové, ale len “tesne”, tak je to porovnávanie iné, ako pri použití naozaj výkonného HW.

    Osobne mám 32bit notebook kde mi funguje 32bit systém, a na výkonnejšom 64bit PC mi ide 32bit systém tiež. Nejde na plný výkon, no osobne som spokojný. Nerobím však nič, čo by sa dalo považovať za výrazne náročné. Mal som 64bit systém a rýchlosť prepínania záložiek a tak podobne bola u mňa viditeľne vyššia.

    V minulosti som vydal 64bit verziu ako betu. No a rád by som sa sústredil teraz už na 64bit systém. Greenie sa ale nerobí pre jedného človeka, a tak som zvedavý aj na ďalšie názory.

  3. mirovoj píše:

    Odpoved je pomerne jednoducha. Pre koho chces aby Greenie bolo primarne urcene? Ja osobne som siahol na greenie preto, ze je to lokalizovane, odskusane a funkcne. (aj ked som nedavno riesil francustinu) Ked to ma byt pre ludi ktory sa nechcu trapit ako co nastavit ale chcu len to pouzivat tak tato skupina ludi tak skoro nebude menit HW za super vykonny lebo to nepotrebuju. Sucasny stav hw im plne vyhovuje na vsetko na co pc pouzivaju. Takze odpoved je pre koho chces aby bolo greenie primarne urcene taku architekturu podporuj. Ja osobne nadupane pc nepotrebujem, v praci vykon postacuje a doma tiez. Je ale pravda ze nehram hry ani nepouzivam pc ako multimedialny stroj.

    • greenielinux píše:

      Dakujem za nazor.

      Otvaras taky znamy problem, ktory maju slovaci a celkovo ludia – s citanim. Neviem si celkom predstavit ponukat 32 a 64bit a k tomu tlacitko, kde by boli rozdiely. malokto by ich totiz cital a vysledkom by bolo hlavne velke nepochopenie.

      Greenie je urcene pre ludi, zaciatocnikov i pokrocilych. Samozrejme, len malo ludi znalych linuxu dava prednost Greenie pred Debianom ci Arch Linuxom, co su systemy ktore sa daju dokladnejsie nastavovat, ak sa do toho clovek rozumie. Greenie maju teda hlavne zaciatocnici. Ludia, ktori nemusia vediet vela o linuxe a celkovo ani do pocitacov a ak si aj kupia novy pocitac, len naozaj vynimocne vyzaduju od neho maximalny vykon. Co je velke plus pre 32bit, pretoze netreba sa rozhodovat a jednoducho to funguje.

      Asi bude najlepsie prejst na 64bit po vydani dalsieho ubuntu s dlhou podporou, teda 12.04, co je od dnesneho dna pekne vzdialene…

      este raz dakujem za koment a prajem pekny den🙂

      Zaroven si rad vypocujem aj nazory dalsich ludi. Nech sa paci, mame tu “referendum”🙂

  4. Slavo (Sion) píše:

    Skutočnosť ,že nie všetky programi sú 64bit nás núti nejaký čas počkať .Dovtedy však bude 32bit hrať prim.Sám mám 64bit notes .No za nejaký čas budeme dávať zbohom 32bit .Ale ten čas zatiaľ nenastal.Novým veciam sa ubrániť nedá.,Ja som si obľúbil Greenie a budem pozorne sledovať jeho ďalšie sledovanie.

  5. Ján Šuvada píše:

    Ja mám doma tri počítače a všetky sú 32bitové. Nejako rýchlo neplánujem nové nakupovanie 64bitových PC. Takže ja sa prikláňam k pokračovaniu 32bitovej platformy. Uvedomujem si, že vývoj ide dopredu, ale človek nemá vždy na to, aby mal všetko nové. To by potom musel pracovať len na techniku. Osobne vítam takúto diskusiu, veď ako sa hovorí “Viac hláv, viac rozumu.”

  6. Baky píše:

    dvh: Suhlasim s tym, ze 64 bit pocitis az pri narocnejsich cinnostiach ako je praca s videom, zvukom alebo len obycajne pakovanie/depakovanie suborov. Takze ak niekto pouziva pocitac len na pozeranie mailov a web stranok, 64 bit mu je zrejme na nic. V kazdom pripade sa dobrovolne zbavujes asi tak 20-30% vykonu, ale ked nevyuzivas ani vykon 32bit, tak to chapem.
    Skor ma prekvapilo, ze si mal problemy s flash, skype a pdf. 64 bitovy flashplayer je naozaj trosku problem zohnat, ale uz ked najdes tu spravnu stranku, instalacia je uplne jednoducha a funkcnost bezproblemova. Skype uplne v pohode ide a PDF, tak s tym som nemal problem ani v rannych pokusoch skusania 64 bit aplikacii.

    • Peter Kotrčka píše:

      nuz, flash pre linux ani zdaleka nie je bezproblemovy ani v 32 bit, 64 bit alpha verziu si ani netrufam hodnotit (nehovoriac o vyssich narokoch na HW – neviem preco, ale bolo to tak, rovnaka instalacia ubuntu na particie vedla seba).

      skype 64 bitovy asi nie je, vsak? to ale potom ako si unika zmysel 64 bitu, ked musis mat v RAM aj 32 bit kniznice.

Pridaj komentár

